adv

Pengikut Cun N Macho

HBeat

Tuesday, June 16, 2015

SAMBUTAN RAMADHAN DIGAZA

Bismillahirrahmanirrahim.

Tiap kali tiba bulan yang mulia ni...ana cukup suka tengok cara sambutan Ramadhan di sebelah Asia Barat ni...terutama sekali hiasan lampu...meriah.

Ni saja nak kongsi foto2 yang ana ambil dari FB Aman Palestin-Malaysia Media Unit. Kredit utk jurufoto mereka.




AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN KAREEM

 Bismillahirrahmanirrahim.

In shaa Allah...dengan izinMU, dapatlah hambaMU ini merentasi bulan yang penuh baraqoh ini bermula Khamis, 18/6/2015. 

PadaMU Ya Allah, ana mohon..... KAU berikanlah ana kesihatan yang baik lagi sempurna agar dapatlah hambaMU ini melaksanakan ibadah2 sepanjang bulan ini dan seterusnya demi mendapat keberkatan dan keredhaanMU. Bantulah hambaMU ini untuk terus berzikir kepadaMU, bersyukur kepadaMU dan memperbaiki (kualiti) ibadahku kepadaMU.....aamiin.

#semogaibadahkukaliinilebihbaikdarikelmarin


Saturday, May 23, 2015

BERSYUKUR SELAGI HAYAT DIKANDUNG BADAN

Bismillahirrahmanirrahim.

Coretan ini sekadar renungan dan untuk muhasabah diri sendiri sebenarnya. Peka dengan keadaan ekonomi, politik dan masalah insaniah yang cacamarba nii...ana pujuk hati ini agar tidak mengeluh.

Bila kemarau, kita tanya bila nak hujan....
Dimusim hujan pula, kita mengeluh bila nak berhenti,,,,.
More smileys for free download
Tengok orang berkereta besar....kita pun nak juga...
Bila dah memiliki ternyata ianya diluar kemampuan...mengeluh lagi...
More smileys for free download
Ketika bujang mengeluh, teringin nak menikah.
Bila sudah berkeluarga, mengeluh lagi bila nak ada anak...
Dah ada anak, mengeluh lagi, perbelanjaan rumah meningkat.
More smileys for free download
Ternyata, semuanya nampak indah kerana belum memiliki... Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau  kita sering memikirkan apa yang belum ada, tapi kita mengabaikan apa yang sudah dimiliki.

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah dimiliki.
More smileys for free download
Mungkinkan selembar daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini? Sedangkan menutup telapak tangan sahaja pun susah.

Tapi, kalau daun kecil ini melekat dimata kita, maka tertutuplah bumi dgn daun.

Begitulah juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun, maka kita akan melihat keburukan di mana2, bumi ini sekalipun akan tampak buruk.

Jadi janganlah menutup mata kita, walaupun hanya dgn daun yg kecil. Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk walaupun cuma seujung kuku. Syukuri lah dengan apa yang sudah dimiliki sebagai modal utk memuliakan NYA.

Kerana hidup adalah waktu yg dipinjamkan dan amanah yg dipertanggungjawabkan.

Bersyukur atas nafas yg masih kita miliki.
Bersyukur atas keluarga yg dimiliki
Bersyukur atas pekerjaan yg dimiliki
Bersyukur atas kesihatan yg dimiliki
Pendek kata bersyukur dan sentiasa bersyukur didalam segala perkara.

Jauhi sifat riak dan sombong dengan apa yg kita miliki. Ianya bukan milik kita, ianya milik Allah yg Maha Esa.

Semoga kita mendapat manafaat bersama dan sentiasa bersyukur.....In shaa Allah.... 
Aku mohon kekuatan dariMu Ya Allah. More smileys for free download

Saturday, April 11, 2015

Bersujud lah.

Bismillahirrahmanirrahim.
Salah satu keindahan apabila bersujud, kita membisikkan doa mengarah kebumi, tetapi kedengarannya hingga ke hujung langit.
Subhanallah...More smileys for free download betapa nikmatnya bersujud dalam solat.
Jadi...rebutlah peluang yang ada sebelum kita kehilangan nikmat bersujud.
 Selamat beramal More smileys for free download

Surat Al Fathir 27 - Gunung Berwarna Warni

Bismillahirrahmanirrahim.

Ana copy paste artikel ni dari FB ana, saja nak upload kat blog ana untuk tatapan ana sebab cantik sangat... SUBHANALLAH.....Maha Suci Allah...cantik dan menakjubkan sekali ciptaanMU. More smileys for free download


Seperti halnya Surah Ar Rahman 19-20 yang menyebutkan fenomena alam berupa pertemuan dua lautan yang tidak bercampur; ternyata fenomena gunung berwarna-warni yang difirmankan Allah dalam Surah Al Fahir 27, pun benar adanya.

Meskipun demikian,mungkin masih banyak orang yang belum mengetahui fenomena alam yang indah berupa gunung-gunung yang berwarna-warni di Zhangye Danxia, provinsi Gansu, China.

Al-Qur'an telah menginformasikan fenomena alam tersebut 14 abad yang lalu. 

Apakah Nabi Muhammad SAW pernah ke China? Tidak pernah sama sekali. 

Tiada lain tiada bukan, informasi tersebut bersumber dari wahyu Allah SWT semata,

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ
"Tidakkah engkau melihat bahwa Allah menurunkan air dari langit lalu dengan air itu Kami hasilkan buah-buahan yang beraneka macam jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah yang BERANEKA MACAM WARNANYA dan ada (pula) yang hitam pekat." 
(QS. Fathir 27)


Gunung yang terletak di China ini tampak seperti hamparan pelangi karena itu orang menyebutnya 'rainbow mountain'. Gunung pelangi seluas 300 kilometer persegi ini merupakan bagian dari Zhangye Danxia Landform Geological Park yang terletak di provinsi Gansu, China.

Bukit dan lembahnya terdiri dari lapisan warna merah, biru, hijau zamrud, coklat, dan kuning.

Meskipun demikian, di sana tidak ditemui tumbuhan atau hewan apapun karena kondisi tanahnya yang tandus. Fenomena alam yang menakjubkan ini merupakan contoh geomorfologi petrografi yang terbentuk karena kondisi lingkungan.

Menurut Telegraph, warna-warni perbukitan yang menakjubkan tersebut berasal dari batuan pasir merah dan mineral yang terbentuk sejak Periode Kapur, tepatnya 24 juta tahun lalu. Gunung ini akan menampilkan pola warna yang berbeda-beda, tergantung pada kondisi cuaca dan pencahayaan matahari. Warna-warni gunung ini akan semakin kontras jika turun hujan pada hari sebelumnya.


Saat gunung ini pertama kali diketahui khalayak melalui foto yang beredar di dunia maya, banyak yang beranggapan kalau pola pelanginya merupakan hasil rekayasa komputer. Tetapi sekarang Zhangye Danxia Park menjadi salah satu objek wisata paling dicari di China.


SUBHANALLAH......

MahaBenar Allah dengan segala firman-Nya. More smileys for free download

Saturday, February 28, 2015

Bersiap Sebelum Pulang

Bismillahirrahmanirrahim.

Ibadah kita hanya Allah SWT sahaja yang tahu cukup atau tidak...jadi untuk menampung atau menampal kebocorannya, perbanyakkan amalan sunat. In shaa Allah, dapat membantu kita apabila dijemput pulang nanti. 

Salah satu ibadah sunat yang dapat menampung amalan-amalan wajib yang mungkin tidak lengkap 100%.
Selamat beramal!


Undangan Walimatul Urus

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini ada 3 undangan walimatul urus. Pergerakan terhad kerana terpaksa menghadiri majlis tanpa En Suami. Teman hidup ana sibuk dekat tapak projek dan tidak dapat balik minggu ini...jadi, cam biasa hadirkan diri on behalf of him.

Keutamaan akan diberi pada yang terdekat dengan ana....lagipun ana akan pergi dengan cousin En Suami.



Yg lain, bergantung pada En Cousin....kalau mereka nak temankan ana, kita akan ke Repah dulu than Alor Gajah.

Apa2 pun jom kita dhuha dulu.....  


Klik klu suka

Related Posts with Thumbnails

Iklan Semanis Madu