adv

Pengikut Cun N Macho

HBeat

Monday, October 4, 2010

10 TIP NIKMATI MAKANAN DI AIDILFITRI



Bagai tidak terasa Ramadan al-Mubarak berlalu pergi meninggalkan kita. Kini sesudah sebulan berpuasa, Syawal disambut dengan aneka juadah wajib seperti ketupat, lemang, rendang, wajik dan dodol. Aroma lazat membuka selera seolah memanggil agar ia dijamah sepuas-puasnya. Bolehkah pemakanan dikawal secara bijak?
Ketahuilah 10 tip menyihatkan tanpa berkompromi dengan hidangan Hari Raya yang digemari!
1. Pelbagaikan jenis makanan ikut keperluan 
Nikmati kepelbagaian makanan dalam kuantiti sederhana bagi mendapatkan tenaga serta sumber nutrien lengkap untuk tubuh.
Tip: Seimbangkan diet menerusi pengambilan lauk-pauk, sayur-sayuran serta buah-buahan segar. Contohnya, nikmati sebiji ketupat dengan kuah kacang atau tiga potong lemang dengan rendang ayam (bahagian dada) bersama segelas jus buah tanpa gula dan sebiji pir.
2. Kekalkan berat badan
Musim perayaan ini bukannya alasan untuk menambahkan berat badan. Elakkan dari makan secara berlebihan dan berhenti sebelum kenyang.
Tip: Elakkan dari mengudap kerepekkerepek, muruku atau kacang ketika sedang bertandang ke rumah orang. Ingat bahawa tujuan sebenar anda menziarahinya bukan untuk bersembang kosong tetapi untuk bermaaf-maafan.
3. Nasi dan bijirin
Jenis makanan-makanan ini dapat membekalkan tenaga untuk sepanjang hari. Ia juga baik untuk kesihatan gastrousus di samping turut membantu mengurangkan obesiti, diabetes, penyakit jantung koronori dan kanser.
Tip: Masakan seperti lontong biasanya lengkap dengan pelbagai zat tetapi kurangkan pengambilan kuahnya dan lebihkan sayur-sayuran. Begitu juga jika ke majlis rumah terbuka, ambillah menu salad atau pecal sayur dahulu.
4. Nikmati ayam, daging, ikan dan telur secara sederhana
Aidilfitri pastinya tidak lengkap tanpa hidangan rendang. Apa salahnya jika ia dijamah kerana lauk-pauk seperti ayam dan daging membekalkan protein serta beberapa nutrien penting untuk kesihatan.
Tip: Semasa mengambil rendang, ceduklah dalam kuantiti yang kecil. Cukup seketul ayam (bahagian dada) atau beberapa ketul daging untuk dirasa serta kurangkan pengambilan kuahnya yang terbuat dari ramuan santan dan minyak.
5. Jangan abaikan susu dan produk tenusu
Setiap orang, tanpa mengira peringkat usia harus mengambil susu atau produk tenusu dalam diet harian mereka. Ia mengandungi kalsium serta nutrien penting untuk tulang, gigi dan rambut anda.
Tip: Mulakan hari anda dengan segelas susu segar tanpa lemak atau nikmati segelas susu hangat sebelum tidur untuk mendapatkan tidur yang nyenyak. Anda juga boleh mengambil yogurt sebagai snek sihat ketika Hari Raya ini.
6. Kurangkan masakan berlemak
Lemak dan minyak membekalkan tenaga, asid lemak yang penting serta akan menggalakkan penyerapan vitamin larut-lemak. Namun pengambilan lemak yang terlalu banyak akan menyebabkan peningkatan berat badan dan menyumbang masalah jantung yang serius.


 
Artikel ini aku ambil dari majalah NONA....bukan apa peringatan untuk aku yang berpenyakit ini...

No comments:

Post a Comment

Klik klu suka

Related Posts with Thumbnails

Iklan Semanis Madu