adv

Pengikut Cun N Macho

HBeat

Saturday, October 2, 2010

Cara tepat cuci rambut.....

Kita semua pasti sayangkan rambut kita kan. Kadang2 tu pening kepala tengok rambut lesu atau pun selalu gugur. Kat sini aku nak kongsi artikel yang aku baca kat majalah Mingguan Wanita, manalah tahu ia boleh jadi panduan untuk kita.

Anda pastinya tidak mahu memiliki rambut yang bermasalah tidak kira bagi yang bertudung mahupun tidak. Justeru, mencegah lebih baik dari mengubati, dalam hal ini perkara utama yang perlu diberi perhatian adalah penjagaannya terutama sekali rutin mencuci atau membersihkan rambut.

Walaupun anda membersihkan rambut sejak dari kecil tapi itu tidak menjamin anda mahir dalam melakukannya. Ataupun menggunakan teknik yang tepat ketika membersihkan rambut tidak bermakna rambut anda sihat sentiasa. Oleh itu MW kali ini menurunkan tip mencuci rambut yang tepat untuk anda ikuti sebagai langkah pertama penjagaan mahkota wanita ini.

Jadikan kulit kepala sebagai penentu

Anda tidak perlu pening mencari kaedah terbaik untuk menentukan syampu ataupun perapi yang mana sesuai untuk anda. Gunakan kulit kepala dan rambut anda untuk menentukan sendiri produk pembersih apa yang sesuai untuk anda. Sebagai contoh, jika rambut anda jenis kering, sebaiknya pilih syampu dan perapi yang melembapkan. Sementara itu, untuk rambut yang berminyak, gunakan syampu dan perapi yang memiliki formula cukup ringan.

Cuba dahulu sebelum membeli

Jangan mudah terpedaya dengan iklan mahupun pujuk rayu juru jual yang menawarkan produk perawatan rambut. Sebaiknya, anda harus mencuba terlebih dahulu bagi melihat keberkesanannya. Untuk itu, anda tidak perlu membeli produk rawatan yang besar ataupun mahal. Memadai mencubanya dalam kuantiti yang kecil. Atau anda boleh bertanyakan kepada juru jual sama ada mereka mempunyai produk sampel yang boleh anda cuba. Setelah itu, jika di dapati sesuai dengan kulit kepala dan rambut anda, barulah membelinya.

Sikat sebelum bersyampu

Sebelum bersyampu, sikat rambut dengan sikat jarang untuk menguraikan rambut yang kusut. Selepas rambut sudah terurai, anda tak perlu menarik gumpalan rambut kusut yang akan mengakibatkan rambut rosak dan tidak bersih secara menyeluruh.

Jangan menggunakan kuku untuk bersyampu

Menggosok kulit kepala dengan kuku akan merosakkan kulit kepala dan rambut, selain mengakibatkan kulit kepala terluka. Justeru, lebih baik gunakan hujung jari untuk mengurut dengan lembut. Lakukan gerakan urutan lebih kurang tiga minit agar perjalanan darah pada kepala menjadi lancar.

Jangan membilas terlalu cepat

Pembilasan yang baik untuk menghilangkan syampu memerlukan waktu lebih lama dari yang anda sangka. Jika anda rasa, sudah cukup sekali anda mencuci, apa kata cuci lagi. Jika anda tidak menggosok, sebaiknya anda bersyampu sebanyak dua kali. Bagi basuhan yang kedua, pastikan ia lebih lama.

Jangan sapu perapi pada akar rambut

Setelah anda menggosok atau meramas-ramas rambut, sapukan perapi pada hujung rambut. Jangan menyapu pada kulit kepala atau akar rambut. Ini kerana, perapi dibuat untuk rambut, bukan untuk kulit kepala. Bahagian hujung rambut yang rosak memerlukan perapi. Gunakan perapi ringan jika rambut anda cenderung normal. Tetapi bagi anda yang berambut kasar atau keriting, sebaiknya anda sapukan lebih banyak perapi.



Tip membersih dan merawat rambut

1. Rawatan rambut dimulakan dengan mencuci menggunakan syampu.

2. Setelah itu, cuci rambut sebelum menyapu perapi. Jangan biarkan perapi terlalu lama.

3. Seterusnya, gunakan cream bath ginseng yang dilumur ke seluruh rambut untuk memperbaiki rambut yang rosak, menguatkan akar rambut selain mencegah keguguran rambut.

4. Kemudian, urutkan kulit kepala untuk melancarkan perjalanan darah serta mengembalikan kesegaran pada rambut. Urut perlahan-lahan ke seluruh kulit kepala. Setelah siap diurut, stim rambut lebih kurang 15 minit sebelum mencuci semula rambut.

5. Seterusnya, sapukan tonik rambut pada seluruh rambut untuk membantu menghilangkan kelemumur, kegatalan kulit kepala serta menghindari rambut gugur.

6. Setelah itu, sapukan serum pada tapak tangan lalu gosok ia terlebih dahulu bagi memanaskannya sebelum menyapu ke akar rambut. Ia bertujuan untuk melembutkan rambut.

No comments:

Post a Comment

Klik klu suka

Related Posts with Thumbnails

Iklan Semanis Madu